以前このブログでも記録した「開発心理学」であるがまだ体系化はされていない。発達心理学はあるのだが。心理学の一分野としては農村社会心理学とか環境心理学はちらほら出てくる。
インドでは「村落工学」という分野があり、人類学や村落社会学、村落心理学などホリスティックなアプローチである。3年ぐらいでディプロマが得られる過程である。中々興味深い内容になっている。当然日本の農村開発分野でもあるのだろうが。
The students passing out the Diploma in Rural Engineering are supposed to work among the people; Anthropology being the science of Man in holistic perspective. Rural Society will give insight of the rural perspective of the society to the student. Psychology will help in understanding the taught group with clarity. Thus the courses in Anthropology and Rural Sociology will orient the students of Rural Engineering in right perspective to understand the need of the target group and to act according with the Engineering inputs. The course has been designed in such a way that after going through this course students will attain perfection in knowledge in communicating with Rural Mass, understanding Rural Psychology, understanding Rural Sociological Condition, identifying Rural Needs etc.
CURRICULUM
1. Introduction of Anthropology, Sociology and Psychology
2. Useful utilization of Engineering Services for Rural Mass
3. Rapport Establishment and Community Participation
4. Community, Tribe, Caste, Village
5. Survey and Research
6. Question, Schedule, Interview Guide, Caste Studies, etc.
7. Environment, Ecology and Social Forestry Conventional and Non-Conventional Energy, Rural Electrification, Rural Water Supply
8. Profile of Individual, Community, Village Block, Social Phenomenon
9. Anthropology, Rural Anthropology, Psychology, Rural Psychology, Sociology, Rural Sociology of Man Holistic Approach
10. Holistic Approach
11. Development in Social Context
12. Social Change and Social Engineering, Rural Road, Water Resource, Rural Drainage
13. Aptitude, Attitude, Personality Formation, Motivation
14. Social Institutions, Marriage, Family, Kinship, Totem, Taboo, Religion, Crowd, Target Group.
15. Society and Scientific Approach
16. Economics of Development
17. Micro Level Planning
暇があったら覗いてみたい講座が一杯だ。どの程度のレベルかは疑問であるが農村社会地域が多いインド独特の教育プログラムである。大学の土木工学科も国際開発工学科というような実践的な枠組みで工学だけでない広い領域で海外で活躍できる人材を育ててほしいものである。当然インド人には当たり前の英語力は最大限強化するため全ての講義は英語である。これは蛇足。
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